@article{oai:asahi-u.repo.nii.ac.jp:02000085, author = {宇野, 光乗 and UNO, MITSUNORI and 河合, 良亮 and KAWAI, RYOSUKE and 比嘉, 奨 and HIGA, TASUKU and 澤田, 季子 and SAWADA, TOSHIKO and 岡, 俊男 and OKA, TOSHIO and 石神, 元 and ISHIGAMI, HAJIME}, issue = {2}, journal = {岐阜歯科学会雑誌}, month = {Oct}, note = {補綴装置の技工ワークフローは、デジタル技術の進化に伴ってデジタルワークフローへ急速に変化している。当講座のクラウンブリッジ模型実習は、これまで支台歯形成後に全部金属冠を製作していたが、2022年より口腔内スキャナー(以下IOS)も導入し、異なる支台歯部位におけるIOS操作の難易度、従来法の印象・顎間関係の記録とIOS使用時との相違についてアンケート調査を行い、学生のデジタルワークフローへの意識調査を行った。IOSによる光学印象・顎間関係の記録は、90%以上の学生が、従来法より利点が多いと回答した。クラウンブリッジ模型実習におけるIOSの活用は、Digital Dentistryへの学生の意識を高める効果的な技能教育であることが示唆された。, With the evolution of digital technology, workflows for prosthetic devices are rapidly transitioning to digital platforms. In the crown and bridge model training in this course, all metal crowns are fabricated after preparing the abutment teeth; however, an intraoral scanner (IOS) was introduced in 2022. Therefore, we conducted a survey of students’ awareness of digital workflows using a questionnaire regarding the difficulty of IOS use at different abutment sites, and the differences between the conventional method and IOS in terms of recording impressions and jaw relations. More than 90% of the students were aware that optical impressions and jaw retlation recording using IOS have more advantages than the conventional method. The results suggested that crown and bridge model training using IOS is a skill education that effectively raises students’ awareness of digital dentistry.}, pages = {81--88}, title = {IOSを活用したクラウンブリッジ模型実習における学生の意識調査}, volume = {50}, year = {2023} }