ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文(本学刊行物)
  2. 岐阜歯科学会雑誌 Online edition: ISSN 2433-0191
  3. 43巻2号

朝日大学歯学部における試験成績情報を可視化するためのマクロプログラムの開発

https://asahi-u.repo.nii.ac.jp/records/5226
https://asahi-u.repo.nii.ac.jp/records/5226
acbf52bd-a9bf-4562-abef-d48caaacde84
名前 / ファイル ライセンス アクション
gifushika432_7381_2016.pdf gifushika432_7381_2016 (3.4 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-02-03
タイトル
タイトル 朝日大学歯学部における試験成績情報を可視化するためのマクロプログラムの開発
タイトル
タイトル Development of a macro program to visualize the examination result data in Asahi University School of Dentistry
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 試験成績情報
キーワード
主題Scheme Other
主題 可視化
キーワード
主題Scheme Other
主題 メタ認知
キーワード
主題Scheme Other
主題 マクロプログラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 PDCAサイクル
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 visualization
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 examination result data
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 metacognition
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 macro program
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 PDCA cycle
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 杉山, 明子

× 杉山, 明子

WEKO 4267
CiNii ID 9000014104800
e-Rad 90304534

杉山, 明子

Search repository
大橋, たみえ

× 大橋, たみえ

WEKO 3916
CiNii ID 9000018742950
e-Rad 30194260

ja 大橋, たみえ


en OHASHI, TAMIE

Search repository
滝川, 俊也

× 滝川, 俊也

WEKO 3984
CiNii ID 9000017728338
e-Rad 90263095

ja 滝川, 俊也


en TAKIGAWA, TOSHIYA

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 4268
姓名 SUGIYAMA, AKIKO
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 3916
識別子Scheme CiNii ID
識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000018742950
識別子 9000018742950
識別子Scheme e-Rad
識別子URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=30194260
識別子 30194260
姓名 大橋, たみえ
言語 ja
姓名 OHASHI, TAMIE
言語 en
姓 大橋
言語 ja
姓 OHASHI
言語 en
名 たみえ
言語 ja
名 TAMIE
言語 en
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 3984
識別子Scheme CiNii ID
識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000017728338
識別子 9000017728338
識別子Scheme e-Rad
識別子URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=90263095
識別子 90263095
姓名 滝川, 俊也
言語 ja
姓名 TAKIGAWA, TOSHIYA
言語 en
姓 滝川
言語 ja
姓 TAKIGAWA
言語 en
名 俊也
言語 ja
名 TOSHIYA
言語 en
所属
値 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座口腔解剖学分野
Department of Oral Anatomy, Division of Oral Structure, Function, and Development Asahi University School of Dentistry
所属
値 朝日大学歯学部口腔感染医療学講座社会口腔保健学分野
Department of Community Oral Health, Division of Oral Infections and Health Sciences Asahi University School of Dentistry
書誌情報 岐阜歯科学会雑誌
en : The Journal of Gifu Dental Society

巻 43, 号 2, p. 73-81, 発行日 2016-12
出版者
値 岐阜歯科学会
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 平成26年度から、朝日大学歯学部に多肢選択問題に対応した採点・集計ソフトウェア「SSくんIII®」(教育ソフトウェア、東京)でマークカードを採点するシステムが導入された。このシステムでマークカードを読み取り、採点と同時に問題分析と解答分析に利用可能な各種のデータをテキスト出力し、表計算ソフトウェアで分析すれば、正答率の低い問題の傾向や学生個人の成績など、種々の情報を知ることができる。口腔解剖学分野で行う試験はすべてこのデータに基づいて試験結果を可視化した資料を作成し、分析を行っている。また、学生に対しては、学籍番号順に点数を羅列した成績一覧表を掲示するのではなく、可視化した試験結果を掲示している。しかし、これら資料の作成には、表計算ソフトの操作に習熟しているスタッフが行っても約1時間を要する。この作業時間を短縮し、誰でも容易に短時間で資料を作成できることを目的として、操作を自動化するマクロプログラムを開発した。このマクロプログラムを使用することにより、誰でもテキスト出力したデータから瞬時に可視化した成績情報を作成できるようになった。口腔解剖学分野では定期試験を含め、2学年だけで年間17回の多肢選択問題の試験を行っている。試験ごとにこのマクロプログラムを用いて、得点率順位順の成績表、正解と正答率、試験の平均点、および得点率ヒストグラムを作成して掲示し、学生が自分の成績を直感的に自己評価できるようにしている。試験成績の経時的変動の分析および学生へのアンケート結果から、可視化した試験情報の開示が、教員および学生双方のメタ認知を促し、教員にはPDCAサイクルを通した教育の継続的改善に、学生には学習意欲の向上に寄与することが判明した。習形式による繰り返し行う多肢選択問題の試験、直後に可視化した試験結果の開示と解説講義を行う教授方略は教育の質の改善に効果的であると考えられた。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Mark card decryption “SS kun III®”(Education Software, Tokyo) for multiple choice question-type examinations was introduced in Asahi University School of Dentistry in the academic year 2014. This system reads mark cards and scores and computes various reports to analyze questions and answers. Reports can be output in text format. Questions with a low percentage of correct answers can be identified, and text output reports for individual records can be analyzed using spreadsheets. Data from these reports are visible after each examination allowing feedback to faculty and students. These visible observations were made available via placard rather than an unintuitive list of scores enumerated in order of student ID numbers. However, it takes approximately 1 h to prepare the visible observations, even by a person familiar with spreadsheet software. Therefore, we developed a macro program system to make examination data automatically visible and allow observations to be prepared easily by anyone. Students complete multiple choice question-type examinations 17 times per year in the oral anatomy class. Using this macro program, students can be notified of the average score, all students’ scores in ranking order, correct answers, accuracy rate, and a histogram of scores after each examination. Thus, students can intuitively evaluate their score based on these notices. The analysis of examination result data and questionnaires showed that visible examination data accelerates faculty and students’ metacognition. Using the PDCA cycle, the faculty continually improves education, and students are encouraged to study. Repetitious multiple choice question-type examinations, releasing visualized examination result data, and lectures about examinations are considered to be effective in improving educational quality.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2433-0191
フォーマット
値 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-23 14:28:47.013219
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3