ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文(本学刊行物)
  2. 岐阜歯科学会雑誌 Online edition: ISSN 2433-0191
  3. 44巻1号

教学IR のための学修ポートフォリオ作成マクロプログラムの開発

https://asahi-u.repo.nii.ac.jp/records/5385
https://asahi-u.repo.nii.ac.jp/records/5385
275b000c-1d51-4117-8ea2-d0c3b7dd28bb
名前 / ファイル ライセンス アクション
gifushika441_19_2017.pdf gifushika441_19_2017 (560.9 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-09-16
タイトル
タイトル 教学IR のための学修ポートフォリオ作成マクロプログラムの開発
タイトル
タイトル Development of a macro program for creating learning portfolios for teaching and learning Institutional Research (IR).
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 学修ポートフォリオ
キーワード
主題Scheme Other
主題 教学IR
キーワード
主題Scheme Other
主題 インスティテューショナル・リサーチ
キーワード
主題Scheme Other
主題 学修成果
キーワード
主題Scheme Other
主題 FD
キーワード
主題Scheme Other
主題 ファカルティ・ディベロップメント
キーワード
主題Scheme Other
主題 教学マネジメント
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Learning portfolio
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 IR(Institutional Research) for teaching and learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning outcome
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 FD
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Faculty Development
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 management of teaching and learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 杉山, 明子

× 杉山, 明子

WEKO 4267
CiNii ID 9000014104800
e-Rad 90304534

杉山, 明子

Search repository
大橋, たみえ

× 大橋, たみえ

WEKO 3916
CiNii ID 9000018742950
e-Rad 30194260

ja 大橋, たみえ


en OHASHI, TAMIE

Search repository
滝川, 俊也

× 滝川, 俊也

WEKO 3984
CiNii ID 9000017728338
e-Rad 90263095

ja 滝川, 俊也


en TAKIGAWA, TOSHIYA

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 4268
姓名 SUGIYAMA, AKIKO
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 3916
識別子Scheme CiNii ID
識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000018742950
識別子 9000018742950
識別子Scheme e-Rad
識別子URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=30194260
識別子 30194260
姓名 大橋, たみえ
言語 ja
姓名 OHASHI, TAMIE
言語 en
姓 大橋
言語 ja
姓 OHASHI
言語 en
名 たみえ
言語 ja
名 TAMIE
言語 en
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 3984
識別子Scheme CiNii ID
識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000017728338
識別子 9000017728338
識別子Scheme e-Rad
識別子URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=90263095
識別子 90263095
姓名 滝川, 俊也
言語 ja
姓名 TAKIGAWA, TOSHIYA
言語 en
姓 滝川
言語 ja
姓 TAKIGAWA
言語 en
名 俊也
言語 ja
名 TOSHIYA
言語 en
所属
値 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座口腔解剖学分野
Department of Oral Anatomy, Division of Oral Structure, Function, and Development Asahi University School of Dentistry
所属
値 朝日大学歯学部口腔感染医療学講座社会口腔保健学分野
Department of Community Oral Health, Division of Oral Infections and Health Sciences Asahi University School of Dentistry
所属
値 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座口腔解剖学分野
Department of Oral Anatomy, Division of Oral Structure, Function, and Development Asahi University School of Dentistry
書誌情報 岐阜歯科学会雑誌
en : The Journal of Gifu Dental Society

巻 44, 号 1, p. 1-9, 発行日 2017-06
出版者
値 岐阜歯科学会
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 大学はその建学の精神を具現化するために学位授与の方針、教育課程編成・実施の方針、入学者受け入れの方針という3 つの方針を策定し、教育を行っているが、教育の質的転換や教育の質保証への取り組みも求められている。教育の質保証の基盤となるものはエビデンス(根拠)であり、それに基づいたファカルティ・ディベロップメント(FD)活動を行って教育の質向上のためのPDCAサイクルを確立することが喫緊の課題となっている。教育に関するデータを集積・分析して、それらの情報を教学マネジメントに提供し、教育改善につなげていく活動を教学IRという。教学IRにおいて在籍学生の学修過程(ラーニング・プロセス)と学修成果(ラーニング・アウトカム)を把握し、厳正かつ客観的な評価方法を開発することがエビデンスに基づく教育の質保証に必要である。今回、著者らは学生個々人の学修過程と学修成果を把握するための学修ポートフォリオ作成マクロプログラムを開発し、歯学部2学年の学生に学修ポートフォリオを実際に配布して、学修ポートフォリオについてアンケート調査を行った。その結果、学修ポートフォリオは学生個々人が自身の学修成果を把握するだけでなく、自己の学修過程を振り返るうえできわめて有益な資料となることが学生へのアンケート調査結果から判明した。
Universities frame three policies:diploma policy, curriculum policy, and admission policy, and educate students to realize their founding spirit. This also requires changing for providing assurance of the educational quality. The assurance of educational quality must be based on evidence. It is an urgent requirement to establish the Plan-Do-Check-Act (PDCA) cycle through actions for Faculty Development (FD) based on evidence for improvement in education. For its teaching and learning, IR consists of processes that require collection of various educational data, conducting their analysis, and informing management of teaching and learning them, thus linking them to educational improvement. The comprehension of the learning processes and the outcomes obtained by students and development of rigid and objective evaluation methods in IR for teaching and learning are needed for assurance of educational quality based evidence. Therefore, we developed a macro program for creating learning portfolios to visualize the learning process and learning outcome of each student. We distributed a portfolio to each student in the second year in Asahi University School of Dentistry as well as questionnaires about the portfolio. The results demonstrate that the portfolio functions not only as a tool for understanding learning outcomes but also provides useful data of learning processes regarding students’ introspectiveness for the questionnaires.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2433-0191
フォーマット
値 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-23 14:27:10.300381
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3