WEKO3
インデックスリンク
アイテム
教育効果を向上させるための多肢選択式問題試験のためのモバイル採点システムの開発
https://asahi-u.repo.nii.ac.jp/records/13584
https://asahi-u.repo.nii.ac.jp/records/13584d2cc421b-2d65-44d1-a129-fed39fa48693
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-09-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教育効果を向上させるための多肢選択式問題試験のためのモバイル採点システムの開発 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Development of a mobile marking system for a multiple-choice examination to improve educational effects | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | モバイル採点システム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 絶対評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 相対評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フィードバック | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学修意欲 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Mobile marking system | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Absolute evaluation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Relative evaluation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Feedback | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Motivation to learn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
SUGIYAMA, AKIKO
× SUGIYAMA, AKIKO× 滝川, 俊也 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4267 | |||||
識別子Scheme | CiNii ID | |||||
識別子URI | http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000014104800 | |||||
識別子 | 9000014104800 | |||||
識別子Scheme | e-Rad | |||||
識別子URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=90304534 | |||||
識別子 | 90304534 | |||||
姓名 | 杉山, 明子 | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 3984 | |||||
識別子Scheme | CiNii ID | |||||
識別子URI | http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000017728338 | |||||
識別子 | 9000017728338 | |||||
識別子Scheme | e-Rad | |||||
識別子URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=90263095 | |||||
識別子 | 90263095 | |||||
姓名 | 滝川, 俊也 | |||||
所属 | ||||||
値 | Department of Oral Anatomy, Division of Oral Structure, Function, and Development, Asahi University School of Dentistry 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座口腔解剖学分野 |
|||||
所属 | ||||||
値 | Department of Oral Anatomy, Division of Oral Structure, Function, and Development, Asahi University School of Dentistry 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座口腔解剖学分野 |
|||||
書誌情報 |
岐阜歯科学会雑誌 en : The Journal of Gifu Dental Society 巻 47, 号 3, p. 103-108, 発行日 2021-02 |
|||||
出版者 | ||||||
値 | 岐阜歯科学会 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Answer mark cards for multiple-choice examinations are usually marked by an optical mark reader in an administrative room. The data are compiled, and a list of scores is displayed to students on a bulletin board. In this conventional marking method, there is a time gap between when the test is taken and when students receive their scores ; memories of the examination may have faded by the time the scores are received, and students have difficulty understanding their mistakes or progress. Providing examination results more quickly would allow teachers to adjust their course content based on student achievement, and it would increase motivation among students, who would be better able to understand their learning progress in terms of both absolute and relative evaluations, namely, score and rank. We developed a novel mobile marking system that could quickly mark examinations and immediately provide visualized results, improving the educational efficacy of examinations. This system was first introduced during oral anatomy practical examinations among sophomore students at Asahi University School of Dentistry in 2019. The examinations were scored immediately, and the results were given to the students. Then, an explanatory lecture was performed to provide feedback on the results. When all lectures were complete, questionnaires were distributed to the students to ascertain the educational effects of the system. It was found that students’ motivation to learn increased when they learned their marks and ranks immediately from the mobile scoring system. Thus, it was found that educational effects could increase through increasing student motivation by means of the mobile marking system. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 多肢選択式問題試験の解答マークカードは通常、試験終了後に講義室ではなく事務課の光学式マーク読み取り装置で採点される。採点したデータは集計され、成績一覧表が掲示板で学生に開示される。このような従来の採点方法では、試験の実施から試験結果の開示までに時間を要し、学生は得点を知るまでに試験の記憶が薄れてしまい、自身の学修の誤りや向上を理解することは難しいと考えられる。迅速に試験結果を知ることで、教員は講義内容を学生の習熟度に合わせることができ、また、学生は絶対評価である得点や相対評価である順位を知ることで自身の学修の状態を理解することができ、学修意欲が増すと考えられる。そこで、試験の教育効果を向上させるために、迅速に採点を行い、試験結果を開示できるモバイル採点システムを開発した。2019年度の朝日大学歯学部2学年の口腔解剖学の実習試験にモバイル採点システムを導入し、試験後、直ちに採点を行い、種々の試験結果を学生に開示した後、フィードバックのために試験の解説講義を行った。全ての講義終了後にその教育効果を検証するためにモバイル採点システムについてアンケート調査を行った。その結果、モバイル採点システムを使用した迅速な採点による試験結果の開示は、学生の学修意欲を向上させ、教育効果を上げることができると判明した。 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2433-0191 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00053070 | |||||
フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 原著 | |||||
言語 | ja | |||||
見出し | ||||||
大見出し | ARTICLES | |||||
言語 | en |