WEKO3
インデックスリンク
アイテム
2021年度朝日大学歯学部「公衆衛生学」の講義形式の違いによる学生の理解度と満足度の比較
https://asahi-u.repo.nii.ac.jp/records/14194
https://asahi-u.repo.nii.ac.jp/records/141940901b847-0f77-4b1c-a805-ea7d7f50ee80
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-25 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 2021年度朝日大学歯学部「公衆衛生学」の講義形式の違いによる学生の理解度と満足度の比較 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Comparison of students’ comprehension and satisfaction with different lecture formats in “Public Health” at Asahi University School of Dentistry in 2021 | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 卒前専門基礎教育 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | アンケート調査 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 講義形式 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 理解度 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 満足度 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Pre-graduation specialized basic education | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Questionnaire survey | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Lecture format | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Comprehension | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Satisfaction | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
著者 |
山崎, 陸
× 山崎, 陸× 岩井, 浩明× 米永, 崇利× 留, 和香子
WEKO
8765
× 東, 哲司× 北井, 則行
WEKO
3902
× 友藤, 孝明 |
|||||||||||||
著者別名 | ||||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||||
識別子 | 16941 | |||||||||||||
姓名 | YAMAZAKI, RIKU | |||||||||||||
著者別名 | ||||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||||
識別子 | 16647 | |||||||||||||
識別子Scheme | CiNii ID | |||||||||||||
識別子URI | http://ci.nii.ac.jp/nrid/1000020847214 | |||||||||||||
識別子 | 1000020847214 | |||||||||||||
識別子Scheme | e-Rad | |||||||||||||
識別子URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=20847214 | |||||||||||||
識別子 | 20847214 | |||||||||||||
姓名 | 岩井, 浩明 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
姓名 | IWAI, KOMEI | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
姓 | 岩井 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
姓 | IWAI | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
名 | 浩明 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
名 | KOMEI | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
所属機関名 | 朝日大学歯学部 | |||||||||||||
著者別名 | ||||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||||
識別子 | 16646 | |||||||||||||
識別子Scheme | CiNii ID | |||||||||||||
識別子URI | http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000414940244 | |||||||||||||
識別子 | 9000414940244 | |||||||||||||
姓名 | 米永, 崇利 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
姓名 | YONENAGA, TAKATOSHI | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
姓 | 米永 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
姓 | YONENAGA | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
名 | 崇利 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
名 | TAKATOSHI | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
所属機関名 | 朝日大学歯学部 | |||||||||||||
著者別名 | ||||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||||
識別子 | 8767 | |||||||||||||
姓名 | TOME, WAKAKO | |||||||||||||
著者別名 | ||||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||||
識別子 | 16578 | |||||||||||||
姓名 | AZUMA, TETSUJI | |||||||||||||
著者別名 | ||||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||||
識別子 | 3908 | |||||||||||||
姓名 | KITAI, NORIYUKI | |||||||||||||
著者別名 | ||||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||||
識別子 | 11230 | |||||||||||||
識別子Scheme | CiNii ID | |||||||||||||
識別子URI | http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000030023485 | |||||||||||||
識別子 | 9000030023485 | |||||||||||||
識別子Scheme | e-Rad | |||||||||||||
識別子URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=80335629 | |||||||||||||
識別子 | 80335629 | |||||||||||||
姓名 | 友藤, 孝明 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
姓名 | TOMOFUJI, TAKAAKI | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
姓 | 友藤 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
姓 | TOMOFUJI | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
名 | 孝明 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
名 | TAKAAKI | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
所属機関名 | 朝日大学歯学部 | |||||||||||||
所属 | ||||||||||||||
値 | 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座歯科矯正学分野 Department of Orthodontics, Asahi University School of Dentistry |
|||||||||||||
所属 | ||||||||||||||
値 | 朝日大学歯学部口腔感染医療学講座社会口腔保健学分野 Department of Community Oral Health, Asahi University School of Dentistry |
|||||||||||||
所属 | ||||||||||||||
値 | 朝日大学歯学部口腔感染医療学講座社会口腔保健学分野 Department of Community Oral Health, Asahi University School of Dentistry |
|||||||||||||
所属 | ||||||||||||||
値 | 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座歯科矯正学分野 Department of Orthodontics, Asahi University School of Dentistry |
|||||||||||||
所属 | ||||||||||||||
値 | 朝日大学歯学部口腔感染医療学講座社会口腔保健学分野 Department of Community Oral Health, Asahi University School of Dentistry |
|||||||||||||
所属 | ||||||||||||||
値 | 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座歯科矯正学分野 Department of Orthodontics, Asahi University School of Dentistry |
|||||||||||||
所属 | ||||||||||||||
値 | 朝日大学歯学部口腔感染医療学講座社会口腔保健学分野 Department of Community Oral Health, Asahi University School of Dentistry |
|||||||||||||
書誌情報 |
岐阜歯科学会雑誌 en : The Journal of Gifu Dental Society 巻 49, 号 2, p. 67-72, 発行日 2022-10 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
値 | 岐阜歯科学会 | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 2021年度、朝日大学歯学部は、新型コロナウイルス感染症の蔓延防止を目的に、講義室に入る学生の人数を制限した。朝日大学歯学部2年生の「公衆衛生学」の講義では、学生を2クラスに分けて、対面形式による講義と遠隔形式による講義を交互に受講させた。本研究では、2021年度「公衆衛生学」の講義において、対象学生にアンケート調査を実施し、対面形式もしくは遠隔形式で受講した際の理解度と満足度について、それぞれ4段階の点数(1点=最低、4点=最高)で評価させた。また、すべての講義終了後に、対面形式と遠隔形式のどちらの講義内容がより理解できたか、より満足できたかを選択させ、その理由について自由記載で回答させた。さらに、今後の改善点について、講義形式別に自由記載で回答させた。その結果、講義の理解度について、対面形式の中央値は3.3点、遠隔形式の中央値は3.1点で、対面形式の値が遠隔形式より有意に大きかった(p=0.012)。一方、講義の満足度について、どちらの講義形式も中央値は3.4点で、群間に有意差は認められなかった。最終講義終了後の調査では、理解度および満足度の両方で、対面形式の方が遠隔形式よりも良かったと回答した学生が多かった。2021年度の朝日大学歯学部の「公衆衛生学」の講義では、講義毎の理解度について、対面形式は遠隔形式よりも評価値が高く、講義毎の満足度については、講義形式による大きな違いは認められなかった。また、すべての講義終了後には、対面形式の方が遠隔形式よりも、理解度、満足度ともに良かったと回答した学生が多かった。 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | In 2021, Asahi University School of Dentistry controlled number of students entering the lecture rooms in order to prevent the spread of new coronavirus infection. In our “Public Health” lectures for second-year students at Asahi University School of Dentistry, we divided students into two classes, alternating between lectures given in face-to-face format and remote format. In our study, we conducted the questionnaire surveys on students’ comprehension and satisfaction with our “Public Health” lecture in face-to-face format and remote format. As each lecture questionnaire survey, we gave students choice of scale of 4 (1=lowest, 4=highest) for their comprehension and satisfaction with lecture in face-to-face format and remote format. After all lectures, we asked students to choose which is more comprehended and satisfied, in face-to-face format or in remote format, and to answer an open-ended question to give the reasons for their choice. Furthermore, the future improvements of lecture format were asked in an open-ended question. As a result, in comprehension, the median score for face-to-face format was 3.3 points and that for remote format was 3.1 points, indicating the score of face-to-face format was significantly larger than that of remote format (p=0.012). In satisfaction, there was no signifi cant difference between face-to-face format and remote format, with the median score of 3.4 points for both formats. In the surveys after all lectures, many students answered that face-to-face format was better than remote format both in comprehension and satisfaction. In conclusion, comprehension level of face-to-face format per each lecture was higher than that of remote format for our “Public Health” lecture at Asahi University School of Dentistry. On the other hand, there was no significant difference both in comprehension and satisfaction level of each format per lecture. After all lectures, many students answered that face-to-face format was better than remote format both in comprehension and satisfaction. | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2433-0191 | |||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AN00053070 | |||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||
値 | application/pdf | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 短報 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | SHORT REPORT | |||||||||||||
言語 | en |