ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文(本学刊行物)
  2. 岐阜歯科学会雑誌 Online edition: ISSN 2433-0191
  3. 49巻2号

2021年度朝日大学歯学部「公衆衛生学」の講義形式の違いによる学生の理解度と満足度の比較

https://asahi-u.repo.nii.ac.jp/records/14194
https://asahi-u.repo.nii.ac.jp/records/14194
0901b847-0f77-4b1c-a805-ea7d7f50ee80
名前 / ファイル ライセンス アクション
gifushika492_6772_2022.pdf gifushika492_6772_2022 (733.4 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-04-25
タイトル
タイトル 2021年度朝日大学歯学部「公衆衛生学」の講義形式の違いによる学生の理解度と満足度の比較
タイトル
タイトル Comparison of students’ comprehension and satisfaction with different lecture formats in “Public Health” at Asahi University School of Dentistry in 2021
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 卒前専門基礎教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 アンケート調査
キーワード
主題Scheme Other
主題 講義形式
キーワード
主題Scheme Other
主題 理解度
キーワード
主題Scheme Other
主題 満足度
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Pre-graduation specialized basic education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Questionnaire survey
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Lecture format
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Comprehension
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Satisfaction
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 山崎, 陸

× 山崎, 陸

WEKO 16940

山崎, 陸

Search repository
岩井, 浩明

× 岩井, 浩明

WEKO 16647
CiNii ID 1000020847214
e-Rad 20847214

ja 岩井, 浩明
朝日大学歯学部

en IWAI, KOMEI

Search repository
米永, 崇利

× 米永, 崇利

WEKO 16646
CiNii ID 9000414940244

ja 米永, 崇利
朝日大学歯学部

en YONENAGA, TAKATOSHI

Search repository
留, 和香子

× 留, 和香子

WEKO 8765
CiNii ID 9000290382313
e-Rad 10437395

ja 留, 和香子
ISNI 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座歯科矯正学分野

en TOME, WAKAKO
Department of Orthodontics, Division of Oral Structure, Function and Development, Asahi University School of Dentistry

Search repository
東, 哲司

× 東, 哲司

WEKO 12924
CiNii ID 9000413854873

ja 東, 哲司
朝日大学歯学部

en AZUMA, TETSUJI

Search repository
北井, 則行

× 北井, 則行

WEKO 3902
CiNii ID 1000020271025
e-Rad 20271025

ja 北井, 則行
ISNI 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座歯科矯正学分野

en KITAI, NORIYUKI
Department of Orthodontics, Division of Oral Structure, Function and Development, Asahi University School of Dentistry

Search repository
友藤, 孝明

× 友藤, 孝明

WEKO 11230
CiNii ID 9000030023485
e-Rad 80335629

ja 友藤, 孝明
朝日大学歯学部

en TOMOFUJI, TAKAAKI

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 16941
姓名 YAMAZAKI, RIKU
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 16647
識別子Scheme CiNii ID
識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/1000020847214
識別子 1000020847214
識別子Scheme e-Rad
識別子URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=20847214
識別子 20847214
姓名 岩井, 浩明
言語 ja
姓名 IWAI, KOMEI
言語 en
姓 岩井
言語 ja
姓 IWAI
言語 en
名 浩明
言語 ja
名 KOMEI
言語 en
所属機関名 朝日大学歯学部
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 16646
識別子Scheme CiNii ID
識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000414940244
識別子 9000414940244
姓名 米永, 崇利
言語 ja
姓名 YONENAGA, TAKATOSHI
言語 en
姓 米永
言語 ja
姓 YONENAGA
言語 en
名 崇利
言語 ja
名 TAKATOSHI
言語 en
所属機関名 朝日大学歯学部
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 8767
姓名 TOME, WAKAKO
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 16578
姓名 AZUMA, TETSUJI
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 3908
姓名 KITAI, NORIYUKI
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 11230
識別子Scheme CiNii ID
識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000030023485
識別子 9000030023485
識別子Scheme e-Rad
識別子URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=80335629
識別子 80335629
姓名 友藤, 孝明
言語 ja
姓名 TOMOFUJI, TAKAAKI
言語 en
姓 友藤
言語 ja
姓 TOMOFUJI
言語 en
名 孝明
言語 ja
名 TAKAAKI
言語 en
所属機関名 朝日大学歯学部
所属
値 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座歯科矯正学分野
Department of Orthodontics, Asahi University School of Dentistry
所属
値 朝日大学歯学部口腔感染医療学講座社会口腔保健学分野
Department of Community Oral Health, Asahi University School of Dentistry
所属
値 朝日大学歯学部口腔感染医療学講座社会口腔保健学分野
Department of Community Oral Health, Asahi University School of Dentistry
所属
値 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座歯科矯正学分野
Department of Orthodontics, Asahi University School of Dentistry
所属
値 朝日大学歯学部口腔感染医療学講座社会口腔保健学分野
Department of Community Oral Health, Asahi University School of Dentistry
所属
値 朝日大学歯学部口腔構造機能発育学講座歯科矯正学分野
Department of Orthodontics, Asahi University School of Dentistry
所属
値 朝日大学歯学部口腔感染医療学講座社会口腔保健学分野
Department of Community Oral Health, Asahi University School of Dentistry
書誌情報 岐阜歯科学会雑誌
en : The Journal of Gifu Dental Society

巻 49, 号 2, p. 67-72, 発行日 2022-10
出版者
値 岐阜歯科学会
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 2021年度、朝日大学歯学部は、新型コロナウイルス感染症の蔓延防止を目的に、講義室に入る学生の人数を制限した。朝日大学歯学部2年生の「公衆衛生学」の講義では、学生を2クラスに分けて、対面形式による講義と遠隔形式による講義を交互に受講させた。本研究では、2021年度「公衆衛生学」の講義において、対象学生にアンケート調査を実施し、対面形式もしくは遠隔形式で受講した際の理解度と満足度について、それぞれ4段階の点数(1点=最低、4点=最高)で評価させた。また、すべての講義終了後に、対面形式と遠隔形式のどちらの講義内容がより理解できたか、より満足できたかを選択させ、その理由について自由記載で回答させた。さらに、今後の改善点について、講義形式別に自由記載で回答させた。その結果、講義の理解度について、対面形式の中央値は3.3点、遠隔形式の中央値は3.1点で、対面形式の値が遠隔形式より有意に大きかった(p=0.012)。一方、講義の満足度について、どちらの講義形式も中央値は3.4点で、群間に有意差は認められなかった。最終講義終了後の調査では、理解度および満足度の両方で、対面形式の方が遠隔形式よりも良かったと回答した学生が多かった。2021年度の朝日大学歯学部の「公衆衛生学」の講義では、講義毎の理解度について、対面形式は遠隔形式よりも評価値が高く、講義毎の満足度については、講義形式による大きな違いは認められなかった。また、すべての講義終了後には、対面形式の方が遠隔形式よりも、理解度、満足度ともに良かったと回答した学生が多かった。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 In 2021, Asahi University School of Dentistry controlled number of students entering the lecture rooms in order to prevent the spread of new coronavirus infection. In our “Public Health” lectures for second-year students at Asahi University School of Dentistry, we divided students into two classes, alternating between lectures given in face-to-face format and remote format. In our study, we conducted the questionnaire surveys on students’ comprehension and satisfaction with our “Public Health” lecture in face-to-face format and remote format. As each lecture questionnaire survey, we gave students choice of scale of 4 (1=lowest, 4=highest) for their comprehension and satisfaction with lecture in face-to-face format and remote format. After all lectures, we asked students to choose which is more comprehended and satisfied, in face-to-face format or in remote format, and to answer an open-ended question to give the reasons for their choice. Furthermore, the future improvements of lecture format were asked in an open-ended question. As a result, in comprehension, the median score for face-to-face format was 3.3 points and that for remote format was 3.1 points, indicating the score of face-to-face format was significantly larger than that of remote format (p=0.012). In satisfaction, there was no signifi cant difference between face-to-face format and remote format, with the median score of 3.4 points for both formats. In the surveys after all lectures, many students answered that face-to-face format was better than remote format both in comprehension and satisfaction. In conclusion, comprehension level of face-to-face format per each lecture was higher than that of remote format for our “Public Health” lecture at Asahi University School of Dentistry. On the other hand, there was no significant difference both in comprehension and satisfaction level of each format per lecture. After all lectures, many students answered that face-to-face format was better than remote format both in comprehension and satisfaction.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2433-0191
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00053070
フォーマット
値 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し 短報
言語 ja
見出し
大見出し SHORT REPORT
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-23 12:37:33.669595
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3